Ομιλίες

Χαιρετισμός στο σεμινάριο της ΕΡΤ "Δημοσιογραφία, Κοινωνία και Ρητορική του Μίσους. Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις" (Αθήνα, 24 Απρίλη 2017)

Θα ήθελα να συγχαρώ όλους τους εμπλεκόμενους για τη διοργάνωση αυτού του Συνεδρίου που άπτεται του σκληρού πυρήνα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε διάφορα επίπεδα, είτε πρόκειται για τη διαχρονική συζήτηση για την ιεράρχηση, την αυταξία τους και την αλληλοσυμπλήρωσή τους, είτε για τη νέα γενιά Δικαιωμάτων στην οποία ανήκει και το Δικαίωμα στην έγκυρη και πλουραλιστική ενημέρωση.
Περιττεύει να σημειώσω το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των παραδοσιακών ΜΜΕ αλλά και των νέων τεχνολογιών, στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης , τη διαμόρφωση της ατζέντας στον δημόσιο διάλογο και τη διαπαιδαγώγηση της κοινωνίας: η ανάδειξη των προσωπικών δραμάτων στο προσφυγικό ευαισθητοποίησε και κινητοποίησε τον κόσμο είτε επρόκειτο για το άψυχο κορμάκι του τρίχρονου Αϋλάν, είτε για τους καταδιωκόμενους από τις βόμβες Σύρους πρόσφυγες.
Ο ρατσισμός και η Μισαλλοδοξία δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Είναι ένα φαινόμενο διαχρονικό, απλά αλλάζουν κάθε φορά οι αφορμές και οι εκφάνσεις του, αλλά οι ρίζες του είναι πάντα οι ίδιες: είναι η ξενοφοβία και ο σεξισμός, με αιχμή του δόρατος τον εθνολαϊκισμό.
Ο ρατσισμός και η Μισαλλοδοξία στα ελληνικά ΜΜΕ, πέρα από το λεξιλόγιο (λαθρομετανάστης, προσφυγική κρίση, τσουνάμι κλπ) εκφράζεται και με πολύ πιο υφέρποντες τρόπους, γι' αυτό και πιο επικίνδυνους: με τη θεματολογία (επικέντρωση σε αρνητικές ιστορίες και αρνητική πλαισίωση ιστοριών αλλοδαπών) και τη διασπορά ψευδών ειδήσεων (ειδικά από το διαδίκτυο) που συσκοτίζουν τον δημόσιο διάλογο και αμβλύνουν την κρίση.
Η Ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης, και κατ' επέκταση του λόγου, προστατεύεται από το Αρ. 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και το Σύνταγμα. Δεν μπορούμε να συγχέουμε όμως την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης με τη ρητορική του μίσους. Πρέπει να διακρίνουμε πού τελειώνει η άποψη του καθενός από εμάς και πού αρχίζει η σπορά του μίσους, η προσβολή της προσωπικότητας και των θεμελιωδών Δικαιωμάτων. Η ανωνυμία στο Διαδίκτυο είναι σεβαστή και προστατεύεται, δεν μπορεί όμως να ταυτίζεται με την ασυδοσία.
Η καταπολέμηση του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας είναι στον σκληρό πυρήνα της αποστολής της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι το Εθνικό Συμβούλιο κατά του ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, συλλογικό, γνωμοδοτικό, συμβουλευτικό Όργανο της Διοίκησης που υπάγεται στην ΓΓΔΑΔ, συστάθηκε με τον ίδιο Νόμο που προβλέπει την επέκταση του Συμφώνου Συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια και στο οποίο μετέχουν και εκπρόσωποι της ΕΣΗΕΑ και του ΕΣΡ.
Η Γενική Γραμματεία μας συνέστησε άτυπη Ομάδα Εργασίας, επίσης με συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΣΗΕΑ και του ΕΣΡ, προκειμένου να μελετήσει την παρουσία του Παιδιού στα ΜΜΕ, είτε πρόκειται για το Παιδί ως δέκτη μηνυμάτων είτε ως προβαλλόμενο από αυτά. Σε συνέχεια αυτής της πρωτοβουλίας, προγραμματίζεται για τις 12 Ιούνη, Ημερίδα με στόχο την καταγραφή των εξελίξεων θεσμικά και επιστημονικά στο πεδίο των δικαιωμάτων του Παιδιού στα ΜΜΕ, αλλά και Διεθνές Συνέδριο για τις Νέες Τεχνολογίες και τα Δικαιώματα στο τέλος του φθινοπώρου, επίσης με την σύμπραξη της ΕΡΤ και της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας.
Κλείνοντας, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η αντιρατσιστική νομοθεσία θα εφαρμοστεί, όσο υψηλά και αν βρίσκονται οι επίδοξοι αρνητές της. Ήδη, η ΓΓΔΑΔ έχει αποστείλει στον αρμόδιο εισαγγελέα και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, περιπτώσεις παραβίασής της και αναμένουμε τις ενέργειες της Δικαιοσύνης.
Καλή επιτυχία στις εργασίες σας!

 

synedrio

Χαιρετισμός στην Παρουσίαση της Έκθεσης για το 2016, του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας

Η μεγάλη αύξηση των περιστατικών ρατσιστικής βίας το 2011, η οποία αδιαμφισβήτητα συνδεόταν με την εντατικοποίηση της δράσης της Χρυσής Αυγής, οδήγησε στη δημιουργία του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας με πρωτοβουλία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Το Δίκτυο συνέβαλε ουσιαστικά στην αποτύπωση του προβλήματος, χωρίς ωστόσο οι προηγούμενες κυβερνήσεις να λάβουν ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπισή του ή έστω τουλάχιστον να το αναγνωρίσουν.

 

Σήμερα, η καταπολέμηση του ρατσισμού, της ρατσιστικής βίας και της ρητορικής του μίσους είναι ψηλά στην ατζέντα της παρούσας κυβέρνησης και ειδικότερα της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

 

-Αντιλαμβανόμαστε πλήρως την κρισιμότητα του ζητήματος, δεδομένου ότι ο ρατσισμός και η ρατσιστική βία αποτελούν απειλή για τη δημοκρατία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

 

-Μελετούμε το πρόβλημα, προσπαθώντας να συλλέξουμε όσο το δυνατόν πιο πλήρη και αξιόπιστα στοιχεία και αναζητούμε τους καταλληλότερους τρόπους για την αντιμετώπισή του.

 

-Έχουμε δείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον της Πολιτείας, υιοθετώντας πλήθος μέτρων σε πολλά επίπεδα.

 

-Αποδίδουμε εξαιρετική σημασία στη συνεργασία των αρμόδιων αρχών με τους φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών που έχουν βαθιά γνώση επί του θέματος, όπως το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, γνωρίζοντας ότι η προσπάθειά μας έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας, εάν η απάντηση της Πολιτείας και της Κοινωνίας είναι συντεταγμένη.

 

-Άλλωστε, ελάχιστα θα κατορθώσει η Πολιτεία στην αντιμετώπιση του ρατσισμού χωρίς την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και την εγρήγορση των πολιτών και γι' αυτό έχουμε απόλυτη ανάγκη τη συνεργασία της.

 

Για τους λόγους αυτούς, θεωρούμε εξαιρετικά κρίσιμη τη θεσμοθέτηση της συνεργασίας με τους φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών μέσω του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, στο οποίο μετέχουν το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, η ΕΕΔΑ, ο Συνήγορος του Πολίτη και πολλοί άλλοι.

 

Ως προς το ίδιο το φαινόμενο, η Έκθεση του Δικτύου σημειώνει μείωση των επιθέσεων που καταγράφηκαν το 2016 σε σχέση με το 2015, αποδίδοντας το γεγονός είτε σε τεχνικούς παράγοντες (όπως την ολοκλήρωση προγραμμάτων καταγραφής που υλοποιούσαν μέλη του Δικτύου ή την ανάγκη να αντιμετωπιστούν πρωτίστως οι κατεπείγουσες ανάγκες του προσφυγικού πληθυσμού), αλλά και στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης μέρους του προσφυγικού πληθυσμού, η οποία λειτούργησε προληπτικά και προστατευτικά για τα εν δυνάμει θύματα. Στο συμπέρασμα αυτό οδηγούνται οι οργανώσεις του Δικτύου δεδομένου ότι τα προηγούμενα έτη τα περισσότερα θύματα ήταν άτομα χωρίς στέγη και εκτός πλαισίου.

 

Ωστόσο, στην Έκθεση αποτυπώνεται μια ροπή προς την επανεμφάνιση οργανωμένων ή άτυπων ομάδων και την αύξηση σοβαρών επιθέσεων με ρατσιστικό κίνητρο, χωρίς όμως, όπως αναφέρεται, η τάση αυτή να είναι ακόμα κυρίαρχη.


Η τάση αυτή, σε συνδυασμό με τον μισαλλόδοξο και ξενοφοβικό λόγο πολλών πολιτικών ηγετών εντός και εκτός ΕΕ, οι δυσκολίες στη διαχείριση του προσφυγικού πληθυσμού και η εκμετάλλευση του θέματος από ακραίες ομάδες στο εσωτερικό της χώρας, όπως συνέβη για παράδειγμα με την ένταξη των προσφυγοπαίδων στην εκπαίδευση, στοιχεία που αποτυπώνονται και στην Έκθεση του Δικτύου, μας κάνουν να αγωνιούμε για τις μελλοντικές εξελίξεις και να παρακολουθούμε το θέμα στενά με αυξημένη εγρήγορση. Σε καμία περίπτωση η μείωση των περιστατικών ρατσιστικής βίας δεν επιτρέπει τον εφησυχασμό.

 

Αυτό άλλωστε πιστοποιείται και από τη φύση των εγκλημάτων ρατσιστικής βίας που κατέγραψε το Δίκτυο (π.χ. πολλά περιστατικά σωματικής βλάβης), από την καταγραφή περιστατικών που έχουν ακόμη στοιχεία οργανωμένης βίας ή φερόμενους ως δράστες αστυνομικούς (αν και καταγράφονται πολύ λίγα τέτοια περιστατικά), καθώς και από τα ανησυχητικά περιστατικά ρατσιστικής βίας που σημειώθηκαν στα νησιά.


Θα ήθελα ωστόσο να υπογραμμίσω τη βελτίωση στην αντιμετώπιση του ρατσιστικού εγκλήματος από τις αρχές, η οποία διαπιστώνεται στην Έκθεση του Δικτύου, συμφωνώντας απόλυτα ότι πολλά μένουν ακόμη να γίνουν.

 

Στο πλαίσιο αυτό και σε σχέση με τις συστάσεις του Δικτύου, το Υπουργείο Δικαιοσύνης:

 

- Προωθεί σε συνεργασία με τις δικαστικές αρχές, την Εθνική Σχολή Δικαστών και διεθνείς οργανισμούς (όπως το Γραφείο Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ) την επιμόρφωση δικαστών και εισαγγελέων σε σχέση με το ρατσιστικό έγκλημα

 

- Αναδεικνύει ως βέλτιστη πρακτική τον ορισμό Ειδικών Εισαγγελέων για το ρατσιστικό έγκλημα

 

- Προχωρά την κύρωση της Σύμβασης για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας του Συμβουλίου της Ευρώπης, μέσω Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε στο Υπ. Δικαιοσύνης

 

- Ολοκληρώνει την επεξεργασία του νομοσχεδίου για την νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου

 

Επίσης:

 

- Το Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας προωθεί την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και της Δημόσιας Διοίκησης με δράσεις ενημερωτικού και παιδευτικού χαρακτήρα (ενημερωτικό φυλλάδιο για τη Δημόσια Διοίκηση, τηλεοπτικό σποτ για την ένταξη των προσφυγοπαίδων στην εκπαίδευση)

 

- Το Υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκινά την υλοποίηση ευρωπαϊκού προγράμματος που έχει ως αντικείμενο την αντιμετώπιση του ρατσισμού στη Δημόσια Διοίκηση και την βελτίωση της ποινικής καταστολής του ρατσιστικού εγκλήματος

 

- Εργαζόμαστε επίσης για τη βελτίωση της κοινής βάσης δεδομένων που τηρεί το Υπ. Δικαιοσύνης και η ΕΛ.ΑΣ. για τα ρατσιστικά εγκλήματα

 

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω για μια ακόμη φορά την άριστη συνεργασία μας με το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, με το οποίο μοιραζόμαστε τις σκέψεις, τους προβληματισμούς και τον σχεδιασμό μας, θεωρώντας το εξαιρετικά σημαντικό σύμμαχο σε αυτή μας την προσπάθεια. Ακριβώς λόγω των εγγυήσεων ανεξαρτησίας και αντικειμενικότητας του Δικτύου, χαίρομαι ιδιαίτερα που αναγνωρίζεται μέσα από τη φετινή του Έκθεση η προσπάθεια που καταβάλλουμε για την αντιμετώπιση του ρατσισμού και της ρατσιστικής βίας.

 

synedrio

Χαιρετισμός στην Ημερίδα των Ηνωμένων Εθνών και του Υπουργείου Εξωτερικών για την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων

Θα ήθελα να συγχαρώ τα Ηνωμένα Έθνη, καθώς και τον Γενικό Εισηγητή για την καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων, για την πρωτοβουλία τους να οργανώσουν αυτή τη Διημερίδα, η οποία άπτεται του σκληρού πυρήνα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.


Η εμπορία και η εκμετάλλευση ανθρώπων είναι ένα πρόβλημα παγκόσμιο, αφού εμπλέκονται, είτε με την ιδιότητα του θύτη, είτε με την ιδιότητα των θυμάτων, τα 2/3 των χωρών του πλανήτη. Και αυτό το σύγχρονο δουλεμπόριο δεν μπορεί να αφήνει κανέναν μας αδιάφορο.


Παιδιά και γυναίκες, αλλά και άντρες, γίνονται θύματα εργασιακής και σεξουαλικής εκμετάλλευσης ενάντια στη θέλησή τους. Ο μέσος όρος ηλικίας, όλο και μικραίνει, αφού η παγκόσμια βιομηχανία αναζητά συνεχώς νεότερα θύματα - προϊόντα. Τα στοιχεία είναι κάτι περισσότερο από ανατριχιαστικά, αφού οι εκτιμήσεις μιλούν για 27 εκ. ανθρώπων που βρίσκονται σε κατάστασης δουλείας, με μέσο όρο ηλικίας των θυμάτων εμπορίας τα 12 έτη και πιο συνηθισμένη μορφή τη σεξουαλική εκμετάλλευση.


Η Ελλάδα, ως η εγγύτερη ευρωπαϊκή χώρα, τόσο στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όσο και στις αραβικές, ασιατικές και αφρικανικές χώρες, από τη δεκαετία του 90 έως και σήμερα, είναι χώρα διέλευσης και προορισμού θυμάτων.


Δεδομένου ότι η εμπορία ανθρώπων άπτεται πολλών κοινωνικών φαινομένων, η καταπολέμησή της βρίσκεται σε σχέση αλληλεξάρτησης με τη νομική ρύθμιση άλλων θεμάτων, όπως η μετανάστευση, η χορήγηση ασύλου, η πορνεία, η εργασία και τα εργασιακά δικαιώματα, τα δικαιώματα των μειονοτήτων, η ανεργία, η καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος κ.ά. Η αντιμετώπιση της εμπορίας ανθρώπων δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής ενός, αλλά περισσοτέρων κλάδων δικαίου, κυρίως δε του ποινικού, του εργατικού, του ενωσιακού και του διεθνούς δικαίου, καθώς επίσης και της εγκληματολογίας.


Μόλις πριν από τέσσερα χρόνια ενσωματώσαμε στο εσωτερικό μας Δίκαιο την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή Οδηγία, του 2002, μετά από πολύ πίεση που ασκήσαμε μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ως βουλευτής και με την τότε ιδιότητά μου, της Γενικής Εισηγήτριας κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας του Συμβουλίου της Ευρώπης.


Το πεδίο ευθύνης αφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα, αφορά στο Ποινικό Δίκαιο και εν γένει στην απονομή της Δικαιοσύνης και είναι τόσο σημαντικό το θέμα, που πρέπει να υπάρχει μία συνοχή πολιτικής σε όλα τα στάδια: Εντοπισμός, στήριξη θυμάτων και παραδειγματική τιμωρία των δουλεμπόρων. Και εδώ ο ρόλος του Υπουργείου Δικαιοσύνης και ειδικά της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων είναι κομβικός.


Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει να παίξει ένα ρόλο πάρα πολύ σημαντικό, πέραν αυτού του Εθνικού Εισηγητή. Είναι αυτός των διεθνών σχέσεων, είναι του συντονισμού και είναι να γίνει η γέφυρα, ώστε να δοθεί τεχνογνωσία στη χώρα μας από άλλες χώρες ή -γιατί όχι;- για να εξάγουμε και τεχνογνωσία.


Ας σημειώσουμε την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιούνιο 2012 με τίτλο «Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εξάλειψη της εμπορίας ανθρώπων 2012-2016», που στηρίζεται σε δύο πυλώνες:
Στη στήριξη της σύστασης εθνικών υπηρεσιών επιβολής του νόμου, ειδικευμένων στην εμπορία ανθρώπων και στη δημιουργία κοινών ομάδων εργασίας, με τη συμμετοχή της Europol και της Eurojust, σε κάθε περίπτωση διασυνοριακής εμπορίας ανθρώπων.


Έχουν γίνει βήματα στη χώρα μας στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης και της προστασίας των θυμάτων; Ναι, έχουν γίνει, αλλά δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι. Οι αναφορές για την Ελλάδα τα τελευταία δυο χρόνια παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Έχουμε περισσότερες συλλήψεις αλλά χρειάζεται να γίνουν ακόμα πολλά για την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση των αστυνομικών, τη βελτίωση του ελέγχου διακίνησης αιτούντων άσυλο, την εξασφάλιση όλων των αναγκαίων νόμιμων υπηρεσιών για τα θύματα, την ενίσχυση των διαδικασιών δίωξης και καταδίκης των δραστών, συμπεριλαμβανομένων και δημοσίων υπαλλήλων που φέρονται να εμπλέκονται σε περιπτώσεις σωματεμπορίας, την ενδυνάμωση της Διεθνούς Συνεργασίας για την καταπολέμηση του φαινομένου της σωματεμπορίας γυναικών και όλα τα κράτη μέλη να υλοποιήσουν Εθνικά Σχέδια Δράσης για την καταπολέμησή της.


Την προηγούμενη Πέμπτη εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η ομόφωνη καταδικαστική απόφαση για την υπόθεση της Μανωλάδας. Πρόκειται ίσως για την πιο επονείδιστη απόφαση που αφορά στη χώρα μας , όχι μόνο γιατί καταδικάστηκε για παραβίαση του άρ. 4 παρ. 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης, αλλά γιατί αυτή εξετάστηκε υπό το φως της Σύμβασης για το trafficking.


Πρέπει να σημειώσουμε επίσης την ψήφιση, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της ποινικοποίησης κάθε εν γνώσει αποδοχής υπηρεσιών από άτομα ευάλωτα σε σεξουαλική εκμετάλλευση, στο πνεύμα ότι δεν είναι τα θύματα αυτά που πρέπει να τιμωρούνται, αλλά ο πελάτης.


Τα τελευταία δύο χρόνια με την αύξηση των προσφυγικών ροών, η Ελλάδα οφείλει να εντείνει τις προσπάθειές της προς την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων. Οι συστάσεις της Ύπατης Αρμοστείας πριν από λίγες μέρες, αποτελούν ένα εξαιρετικό εργαλείο: Είναι φανερό ότι οι περιορισμένες ευκαιρίες βιοπορισμού αυξάνουν περαιτέρω τον κίνδυνο σεξουαλικής εκμετάλλευσης και εμπορίας ανθρώπων, ενώ ο εντοπισμός, η παραπομπή και η παροχή υπηρεσιών στους επιζήσαντες σεξουαλικής ή/και εργασιακής βίας οφείλει να ενισχυθεί περαιτέρω. Η πρόληψη οφείλει να εστιαστεί στη δημιουργία χώρων φιλοξενίας με επαρκείς προδιαγραφές υποδοχής και μηχανισμούς πρόληψης, στον έγκαιρο εντοπισμό επιζησάντων και στη συστηματική παραπομπή στους αρμόδιους φορείς, καθώς και στη διασφάλιση ποιοτικής και επαρκούς κάλυψης παρεχομένων υπηρεσιών (νομική, ιατρική, ψυχοκοινωνική υποστήριξη, καθώς και πρόσβαση σε ασφαλείς δομές).


Κυρίως, όμως, πρέπει να γίνουν περισσότερα για την πρόληψη, την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του πληθυσμού. Να ενημερώσουμε τα θύματα, κι αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται πολύγλωσση ενημέρωση. Και κυρίως, η ενημέρωση να μπει στα σχολεία για να αποτρέψει τη δημιουργία μελλοντικών πελατών, γνωρίζοντάς τους τι σημαίνει στην πραγματικότητα η βία της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και του εμπορίου ανθρώπων.


Καλή επιτυχία στις εργασίες του διημέρου!

 

blue

 

Ομιλία στην Εθνική Σχολή Δικαστών (Θεσσαλονίκη, 20 Μάρτη 2017)

Θα ήθελα να χαιρετίσω την πρωτοβουλία της Εθνικής Σχολής Δικαστών να διοργανώσει τη σημερινή Ημερίδα, η οποία καταδεικνύει τόσο εύστοχα την ανάγκη προστασίας των ευάλωτων ομάδων. Μέσα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, η κατοχύρωση και η προστασία των δικαιωμάτων των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας αποτελούν κεντρικό άξονα των πολιτικών και των δράσεών μας.

Με συγκίνηση στέκομαι ενώπιον των μελλοντικών δικαστικών λειτουργών, αφ' ενός ως και η ίδια απόφοιτος ενός από αυτά που οι Γάλλοι ονομάζουν «Μεγάλα Σχολεία» και αφ' ετέρου, γνωρίζοντας ότι οι Έλληνες πολίτες έχουν πολύ ψηλά στη συνείδησή τους τους δικαστές και αυτό είναι για εσάς μία ευθύνη που καλείσθε να αντιμετωπίσετε δημιουργικά και να τη μεταλλάξετε σε θετικό οίστρο στην απονομή της δικαιοσύνης, που είναι η αιχμή του δόρατος για την έξοδο από την κρίση και την δημιουργία ενός κράτος Δικαίου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να αναφερθώ σε μέτρα που έχει ήδη λάβει και σχεδιάζει κατά την τρέχουσα περίοδο το Υπουργείο Δικαιοσύνης και ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αναφορικά με τα θέματα που πραγματεύεται η σημερινή ημερίδα.

Σε σχέση με την καταπολέμηση των διακρίσεων, θα ήθελα να επισημάνω την ψήφιση του ν. 4443/2016, με τον οποίο επήλθαν σημαντικές αλλαγές στο συναφές θεσμικό πλαίσιο. Διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής του νόμου, (για παράδειγμα εισήχθη η αρχή της μη διάκρισης λόγω χρόνιας πάθησης) και ενισχύθηκαν οι αρμοδιότητες του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος ανέλαβε πλέον και τις καταγγελίες για παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης στον ιδιωτικό τομέα, καταργώντας τη σχετική επιτροπή που υπαγόταν στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και δεν είχε λειτουργήσει ποτέ.

Αναφορικά με το μεταναστευτικό-προσφυγικό, η ΓΓΔΑΔ έχει συμβάλει ενεργά στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της επιτροπείας των ασυνόδευτων ανηλίκων, της πιο ευάλωτης ομάδας του προσφυγικού πληθυσμού. Το νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει το κενό που υπήρχε μέχρι τώρα, δηλαδή την απουσία εξειδικευμένων επιτρόπων, με αποτέλεσμα οι εισαγγελείς, που είναι κατά νόμο προσωρινοί επίτροποι των ασυνόδευτων ανηλίκων, να έχουν εγκαταλειφθεί μόνοι στο θέμα αυτό, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να αναθέσουν σε κάποιον την ουσιαστική προστασία του παιδιού.

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στο θέμα της ρητορικής του μίσους που θα απασχολήσει τις εργασίες της ημερίδας σας, αλλά και της ρατσιστικής βίας εν γένει. Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει λάβει πολλά μέτρα στο πεδίο αυτό το τελευταίο διάστημα. Σε νομοθετικό επίπεδο, τροποποιήθηκε το άρθρο 81Α του Ποινικού Κώδικα για το ρατσιστικό έγκλημα, απαλείφοντας την έννοια τους μίσους, ώστε να καθίσταται ευχερέστερη η εφαρμογή της εν λόγω διάταξης.

Θεσπίστηκε επίσης το Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, το οποίο έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, αλλά και των εμπλεκόμενων αρχών για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ρατσισμού και του ρατσιστικού εγκλήματος. Επιπλέον, ορίσθηκαν Ειδικοί Εισαγγελείς για τη ρατσιστική βία σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ηράκλειο.

Τέλος, ξεκινάμε την υλοποίηση ευρωπαϊκού προγράμματος για την ευαισθητοποίηση όλης της Διοίκησης, αλλά και για την ενίσχυση της καταστολής του ρατσιστικού εγκλήματος, σε συνεργασία πάντα με τις αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές. Ευελπιστούμε επίσης ότι θα ευοδώσει η συνεργασία μεταξύ της Εθνικής Σχολής Δικαστών και του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ για την επιμόρφωση εισαγγελέων στα θέματα αυτά.

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ σε μια σημαντική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης που είναι αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη για την προστασία των παιδιών. Όπως ίσως γνωρίζετε, προωθείται άμεσα προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο η ενσωμάτωση της Οδηγίας 29/2012 για την προστασία θυμάτων εγκληματικών πράξεων. Το εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπει ποικίλα μέτρα για την προστασία των θυμάτων από τη δευτερογενή θυματοποίηση εντός και εκτός των δικαστικών διαδικασιών.

Ωστόσο, ένα ζήτημα που μας απασχολεί ιδιαιτέρως είναι η αντιμετώπιση των ανήλικων θυμάτων κατά την ποινική διαδικασία. Σύμφωνα με στοιχεία, ένα παιδί εξετάζεται κατά μέσο όρο 14 φορές στην ίδια υπόθεση, γεγονός ανεπίτρεπτο. Αναμφισβήτητα πρόκειται για εκ νέου θυματοποίηση του παιδιού, την οποία είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε. Ένας μάλιστα από τους στόχους που έχει θέσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Παιδί είναι να καταστήσει τη Δικαιοσύνη φιλικότερη προς τα παιδιά.
Έτσι, σε στενή συνεργασία με την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, για την οποία αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα η προστασία του παιδιού, αναλάβαμε την πρωτοβουλία σύστασης του λεγόμενου «Σπιτιού του Παιδιού», δηλαδή μιας υπηρεσίας η οποία θα συνεπικουρεί τις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές κατά την εξέταση του παιδιού -θύματος, θα διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό για την καταγραφή της κατάθεσης σε ηλεκτρονικά οπτικοακουστικά μέσα, όπως προβλέπεται ήδη από τη νομοθεσία μας, θα διενεργεί την ψυχοκοινωνική εκτίμηση του παιδιού και εν γένει θα συμβάλλει στην αποτροπή της δευτερογενούς θυματοποίησής του. Ευελπιστούμε να παρουσιάσουμε πολύ σύντομα την πρωτοβουλία αυτή.

Σε σχέση με την προστασία του παιδιού, θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στην πρωτοβουλία της ΓΓΔΑΔ να συστήσει ένα Παρατηρητήριο για τα Δικαιώματα και τη θέση του παιδιού στα ΜΜΕ. Σκοπός μας είναι, το εν λόγω Παρατηρητήριο, αποτελούμενο και συνεργαζόμενο με συναρμόδιους φορείς, να αναπτύξει ένα πλέγμα δραστηριοτήτων που θα σχετίζονται με τη θέση του παιδιού, αφ' ενός στα «παραδοσιακά» ΜΜΕ όπως η τηλεόραση, και ως δέκτης μηνυμάτων αλλά και ως προβαλλόμενο εξ αυτών, πολλές φορές και ως «προϊόν», και αφ' ετέρου, στις νέες τεχνολογίες με βάση το διαδίκτυο, όπως πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και οπτικοακουστικού περιεχομένου, ηλεκτρονικά και διαδικτυακά παιχνίδια κ.ά., όπου δυστυχώς υπάρχει παρωχημένη ή καθόλου ρύθμιση, αλλά και επίσης πολλοί γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν ή ελλιπή ενημέρωση για τις δυνατότητες αυτών των μέσων ή πολλές φορές και φοβία, με αποτέλεσμα τον αφορισμό τους, χωρίς όμως να αντιλαμβάνονται ότι η κατανόηση της λειτουργίας αυτών των μέσων είναι ο καταλύτης για την ορθή χρήση από τα παιδιά.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω πως η Γενική Γραμματεία, πάντοτε σεβόμενη την αυτονομία της Σχολής, θα σταθεί αρωγός και συμπαραστάτης και στο έργο της αλλά και στους ανθρώπους που το συντονίζουν.

Σας ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια στις εργασίες της Ημερίδας.

 

orthia new - Copy

 

 

Χαιρετισμός στην Εκδήλωση της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία για την ψήφιση της κατάργησης της διάταξης περί αρτιμέλειας ως όρου φοίτησης στις δραματικές σχολές

Κυρίες και κύριοι,

Υπηρεσιακοί λόγοι απουσίας μου στο εξωτερικό δεν κατέστησαν, δυστυχώς, εφικτή την παρουσία μου στη σημερινή εκδήλωση σας. Ως Γενική Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων χαιρετίζω την ψήφιση του άρθρου 32 παρ. 2 εδάφιο ε του Ν. 4452/2017 και τη μέσω αυτής κατάργηση της αρτιμέλειας, η οποία πέραν της τριακονταετίας αποτελούσε προϋπόθεση για τη συμμετοχή των υποψήφιων σπουδαστών και σπουδαστριών στις δραματικές σχολές της χώρας μας.
Όπως γνωρίζετε η χώρα μας έχει κυρώσει με τον Ν. 4074/2012 τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία καθώς και το Προαιρετικό Πρωτόκολλο για το δικαίωμα ατομικής ή συλλογικής προσφυγής ενώπιων της Επιτροπής, σε περίπτωση παραβίασης της Σύμβασης. Στο άρθρο 30 της Διεθνούς αυτής Σύμβασης, η οποία αποτελεί μέρος της εσωτερικής μας νομοθεσίας, ορίζεται, ότι τα Κράτη Μέρη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των Ανθρώπων με Αναπηρία να συμμετέχουν, σε ίση βάση με τους άλλους, στην πολιτιστική ζωή καθώς και ότι οφείλουν να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα Άτομα με Αναπηρία: απολαμβάνουν την πρόσβαση στο πολιτιστικό υλικό σε προσβάσιμες μορφές, απολαμβάνουν ισότιμης πρόσβασης στις πολιτιστικές δραστηριότητες και στους τόπους που αυτές διεξάγονται και στο βαθμό που καθίσταται δυνατό, απολαμβάνουν την πρόσβαση στα μουσεία και τους τόπους πολιτιστικής κληρονομιάς. Εκτός, όμως, από τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, η χώρα μας έχει ενσωματώσει με τον Ν. 3304/2005 τις Οδηγίες 2000/43/ΕΚ και 2000/78/ΕΚ για την εξάλειψη των διακρίσεων και την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης, λόγω φυλής, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού ή αναπηρίας. Με πρωτοβουλία, μάλιστα, της Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπήρξε πρόσφατη τροποποίηση των εν λόγω Οδηγιών προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης του ορισμού των διακρίσεων στην απασχόληση υπέρ των <Ατόμων με Αναπηρία.
Η κατάργηση, λοιπόν, της επίμαχης διάταξης του π.δ. 370/1983, όπως καθίσταται κατανοητό, είναι πολύ σημαντική για δύο, κυρίως, λόγους: Πρώτον γιατί με την πρόβλεψη της, η χώρα μας ανταποκρίθηκε στις διεθνείς της υποχρεώσεις, αναφορικά με το δικαιωματικό κεκτημένο υπέρ των Ανθρώπων με Αναπηρία. Δεύτερον, γιατί μέσα από το περιεχόμενο της, θεσμοθετείται η εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης των Ανθρώπων με Αναπηρία στο χώρο της τέχνης και της εκπαίδευσης σε αυτήν. Και επειδή η τέχνη αποτελεί κορυφαίο μέσο ανθρώπινης έκφρασης αλλά και ελευθερίας... η κατάργηση της αρτιμέλειας οφείλει να μην μείνει στο επίπεδο του συμβολικού αλλά να εφαρμοστεί με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των Ανθρώπων με Αναπηρία, που θα επικαλεστούν το περιεχόμενο της.
Ως Γενική Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συγχαίρω όλους και όλες όσους/ες συνεισέφεραν στην υλοποίηση της άρσης αυτής της αναχρονιστικής απαγόρευσης και στέκομαι αρωγός σε κάθε προσπάθεια απόλαυσης στην πράξη των δικαιωμάτων όλων των Ανθρώπων με Αναπηρία, έχοντας το βλέμμα μου στραμμένο στην πρόοδο της κοινωνίας και στην εμπέδωση της αποδοχής της ανθρώπινης ποικιλομορφίας σε όλες της τις διαστάσεις.

 

παρλ 1

top banner par-2

 
Copyright © 2012. www.mariayannakaki.gr | Όλα τα νέα σήμερα newspolis.gr | Designed by Shape5.com

Η επίσημη ιστοσελίδα της Μαρίας Γιαννακάκη | υποψηφιοι, Αττική, περιφέρεια, Παρέμβαση, για την Αττική, Β' Πειραιά, Κορυδαλλός, Κερατσίνι, Νίκαια, Δραπετσώνα, Αγ. Ιωάννης, Ρέντης, Πέραμα, Πειραιάς, Ανθρώπινα, δικαιώματα, LGBT, ισότητα, Εξωτερική, πολιτική, Εθνική Άμυνα, Τουρκία, Κύπρος, Κυπριακό, Ευρωπαϊκή, Ένωση, ομοφυλόφιλοι, Ρομά