Χαιρετισμός στο συνέδριο του ΙΕΠ "Εκπαίδευση στη Δημοκρατία, Δημοκρατία στην Εκπαίδευση"

2012-11-03 177 3

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκλησή σας να απευθύνω χαιρετισμό στο Συνέδριο «Εκπαίδευση στη Δημοκρατία, Δημοκρατία στην Εκπαίδευση» και παράλληλα να συγχαρώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εξαιρετική αυτή διοργάνωση. Διάβασα προσεχτικά το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε για την σημερινή και αυριανή διοργάνωση και πραγματικά πρόκειται για ανακοινώσεις με πολύ ενδιαφέρουσα θεματολογία που μπορούν να αποτελέσουν εργαλείο τόσο για τον νομοθέτη που καλείται να καλύψει νομοθετικά κενά και ελλείψεις, όσο και για τον εκπαιδευτικό που καλείται στην πράξη να εφαρμόσει ένα ωρολόγιο πρόγραμμα προσαρμόζοντας το στις ανάγκες της ομάδας των παιδιών του. Για όλα αυτά, αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα και συμπεράσματα τα οποία θα δημοσιοποιήσετε μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του συνεδρίου.

Τα παιδιά, ως μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα τα δικαιώματα της οποίας συχνά πλήττονται, αξιώνουν το σεβασμό και την προστασία των Δικαιωμάτων τους, επιζητούν τη διαφύλαξη και προαγωγή των ελευθεριών τους, καθώς και την προάσπιση των δυνατοτήτων τους χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Η οικογένεια και η Πολιτεία οφείλουν να μεριμνούν για τα Δικαιώματα του παιδιού με γνώμονα πάντοτε το βέλτιστο συμφέρον του όπως και να φροντίζουν για την ενημέρωση και την εκπαίδευση των ίδιων των παιδιών και όσων έχουν σχέση και επικοινωνία με αυτά για τα δικαιώματά τους.

Η εκπαίδευση, ωστόσο, στα δικαιώματα και η ανάγκη μιας εκπαιδευτικής πολιτικής που θα στοχεύει στον πολύ εύστοχο τίτλο του Συνεδρίου για «εκπαίδευση στην δημοκρατία, δημοκρατία στην εκπαίδευση» δεν περιορίζεται μόνο και αποκλειστικά στο σχολικό πλαίσιο αλλά πρόκειται για ένα εχέγγυο δημοκρατίας που θα έπρεπε να διέπει όλες τις πτυχές του κοινωνικού ιστού. Όπως παρατηρώ στο πρόγραμμα, εύστοχα το θέμα του να διδάξουμε δημοκρατικά και να διδάξουμε την δημοκρατία δεν είναι αποκλειστικά μια θεματολογία το σχολικού βιβλίου, αν και αυτό είναι σημαντικό γιατί και το σχολικό βιβλίο δίδει παραστάσεις, αλλά του σχολείου ολόκληρου, της ενημέρωσης και εκπαίδευσης του ίδιου του εκπαιδευτικού, της οικογένειας, του μέλους και του συνόλου της κάθε ευάλωτης κοινωνικής ομάδας αλλά και του συνόλου της κοινωνίας.

Εκ μέρους της Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, πολύ συνοπτικά έχω να σας παρουσιάσω τις σχετικές δράσεις που είναι προσανατολισμένες στον ίδιο σκοπό με αυτό του συνεδρίου σήμερα, και μάλιστα δράσεις για τις οποίες έχουμε αναπτύξει επικοινωνία και σημαντική συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Τριάντα περίπου χρόνια μετά την υιοθέτηση της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού αποφασίσθηκε η εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τη Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μία διεθνώς αναγνωρισμένη «καλή πρακτική». Πρόκειται για μία στρατηγική επιλογή της ελληνικής πολιτείας και όχι νομική υποχρέωση απορρέουσα από κάποια διεθνή συνθήκη. Η στρατηγική αυτή επιλογή εκφράζει την ουσιαστική δέσμευση της ελληνικής πολιτείας και της παρούσας Κυβέρνησης να διαμορφώσει αποτελεσματικές πολιτικές για το βέλτιστο συμφέρον κάθε παιδιού που ζει στη χώρα, λαμβάνοντας υπόψη στατιστικά στοιχεία και έχοντας εξασφαλίσει διϋπουργικό συντονισµό και τη συμμετοχή όλων των αρµόδιων φορέων στο σχεδιασµό και την υλοποίηση των σχετικών δράσεών τους.

Οι άξονες υψηλής προτεραιότητας του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι οι ακόλουθοι:

1. Καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας και των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα παιδιά.

2. Προστασία των παιδιών στο πλαίσιο των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.

3. Διασφάλιση του δικαιώματος των παιδιών στην υγεία.

4. Δικαιώματα των παιδιών στην εκπαίδευση.

5. Παιδική προστασία στην κοινότητα – αποϊδρυματοποίηση.

6. Δικαιοσύνη φιλική προς τα παιδιά.

7. Οριζόντιες δράσεις για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες.

Παράλληλα, στην τελική φάση εκπόνησης από την Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων βρίσκεται και το Εθνικό Σχέδιο για τα Άτομα με Αναπηρία όπου το παιδί με αναπηρίες και οι πολιτικές που το αφορούν διατρέχουν οριζόντια και τους εφτά άξονές του.

Τέλος θα αναφέρω το Εθνικό Σχέδιο Δράσης του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας στο οποίο είμαι Πρόεδρος. Το Σχέδιο αυτό πρωταρχικό άξονα προτεραιότητας θέτει την εκπαίδευση με δύο βασικούς στόχους: από την μια την ενίσχυση της σχολικής κοινότητας στην διαχείριση περιστατικών ρατσισμού και διακρίσεων και από την άλλη την ενίσχυση της δια βίου εκπαίδευσης ώστε περισσότερες κοινωνικές ομάδες να εκπαιδεύονται στην αντιμετώπιση του ρατσισμού και των προκαταλήψεων.

Τα Εθνικά Σχέδια Δράσης πρόκειται για ολοκληρωμένους πολιτικούς σχεδιασμούς με δράσεις που περιλαμβάνουν όλο τον διοικητικό ιστό. Και στα τρία αυτά πολύ σημαντικά έργα που σας ανέφερα «η εκπαίδευση στην δημοκρατία στην εκπαίδευση» όπως το θέτει ο τίτλος σας αποτελεί, ίσως τον σημαντικότερο στόχο.

Το όραμά μας είναι μία κοινωνία συμπεριληπτική για όλα τα παιδιά, όπως επιτάσσει η αρχή της μη διάκρισης. Η Πολιτεία φιλοδοξεί να βάλει τέλος στις μεμονωμένες και αποσπασματικές δράσεις και να δημιουργήσει ένα πλέγμα προστασίας για το παιδί, μέσω ενός ολιστικού σχεδίου -οριζόντιου, διεπιστημονικού και διυπουργικού- που δεν αντιμετωπίζει το παιδί ως παρακολούθημα των γονιών του, αλλά ως έναν νεαρό πολίτη, όπως άλλωστε επιτάσσει και το Σύνταγμα. Τα παιδιά αποτελούν το μέλλον και διασφαλίζουν την ανάπτυξη μιας κοινωνίας.

Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου.

Σας ευχαριστώ πολύ.