Αρθρογραφία

Χαιρετισμός στην Ημερίδα για την Καταπολέμηση των Διακρίσεων στον Τομέα της Υγείας

3

 

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκλησή σας να απευθύνω χαιρετισμό στην Ημερίδα για την Ολοκλήρωση του Προγράμματος "PARADISO - Συμμετοχική Προσέγγιση για την Ευαισθητοποίηση και Καταπολέμηση των Διακρίσεων βάσει του Σεξουαλικού Προσανατολισμού και της Ταυτότητας Φύλου στον τομέα της υγείας".

 

Παράλληλα θα ήθελα να συγχαρώ όλες τις Οργανώσεις που συμμετείχαν στον σχεδιασμό, εφαρμογή, παρακολούθηση και τώρα στην ολοκλήρωση και αξιολόγηση του προγράμματος. Για εμάς που νομοθετούμε, τέτοιες πρωτοβουλίες της κοινωνίας των πολιτών, αποτελούν εργαλεία και εχέγγυο για την σωστή εφαρμογή της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας και της διαπίστωσης ελλείψεων ή κενών που πρέπει να καλυφτούν. Θα σημείωνα ότι το πιο σημαντικό κομμάτι δουλειάς του νομοθέτη είναι να ακούσει τις εμπειρίες και απόψεις των ανθρώπων που αφορούν οι νόμοι στην πράξη. Για αυτό η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων πάντα επιδιώκει αυτή την αλληλεπίδραση και συνεργασία τόσο με τους πολίτες που το επιθυμούν όσο και με συλλογικότητες της Κοινωνίας των Πολιτών.

 

Στο παραπάνω πλαίσιο, η σημερινή Κυβέρνηση ίδρυσε το Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, στο οποίο προεδρεύω.

 

Το Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, ως συμβουλευτικό – γνωμοδοτικό όργανο, το οποίο έχει ως αντικείμενο το σχεδιασμό πολιτικών κατά του ρατσισμού, το συντονισμό των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών για την εναρμόνιση του δικαίου με διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες και βέλτιστες πρακτικές και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών σε όλο το φάσμα της Διοίκησης με σκοπό την αποτελεσματικότερη προστασία ατόμων και ομάδων που στοχοποιούνται λόγω φυλής, χρώματος, θρησκείας, γενεαλογικών καταβολών, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου ή αναπηρίας. Επιπλέον, το Συμβούλιο εκπονεί, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας. Σημειώνεται ότι η θεσμοθέτηση ενός οργάνου επιτελικού χαρακτήρα για θέματα ρατσισμού με τις αρμοδιότητες και τη σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου για την Καταπολέμηση του Ρατσισμού αποτελούσε σύσταση για κατά προτεραιότητα εφαρμογή της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Ρατσισμό και τη Μισαλλοδοξία (ECRI), σύμφωνα με την Έκθεση του Δεκεμβρίου 2014. Συμμετέχουν πέντε Υπουργεία και άλλοι 12 φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών και εκπρόσωποι θεσμών της Πολιτείας.

 

Παράλληλα θα ήθελα μόνο μία αναφορά να κάνω για την δουλειά που έχει ήδη γίνει σχετικά με τα ΛΟΑΤΚΙ Δικαιώματα:

  • N. 4356/2015 Σύμφωνο Συμβίωσης, Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού
  • N. 4443/2016 Ίση Μεταχείριση – Εθνικός Μηχανισμός Εποπτείας Αποφάσεων ΕΔΔΑ- Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας
  • O Ν. 4491/2017 Ταυτότητα Φύλου – Εθνικός Μηχανισμός για την Παρακολούθηση Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού
  • O Ν. 4531/2018 Κύρωση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης
  • O Ν. 3500/2006, όπως τροποποιήθηκε, Ενδιοικογενειακή Βία
  • O Ν. 4538/2018 Υιοθεσία – Αναδοχή (Υπ. Εργασίας)

 

Όλα αυτά τα νομοθετήματα αφορούν είτε άμεσα την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ συμπολιτών μας, είτε κατοχυρώνουν δικαιώματα σε όλους τους πολίτες συμπεριλαμβανομένων των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, κάτι που παλαιότερα δεν γίνονταν, με συνέπεια διακρίσεις είτε στον τομέα της αναδοχής παιδιών είτε ακόμα και στην ενδοοικογενειακή βία που δεν αναγνωρίζονταν ως τέτοια αν αφορούσε ΛΟΑΤΚΙ άτομα, κ.α.

 

Είναι αυτά αρκετά; Σαφώς όχι. Μένουν ακόμα πολλά να γίνουν με κύρια τον πολιτικό γάμο και το θέμα της παιδοθεσίας. Δύο θέματα που θα αποτελέσουν την βάση της εργασίας μας από εδώ και στο εξής, σε συνεργασία με φορείς και οργανώσεις. Γι αυτό εγγύηση αποτελεί η επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ να συμπεριλάβει στις εκλογικές του λίστες υποψήφιους ακτιβιστές των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων, τόσο σε επίπεδο Ευρωβουλής, όσο και σε επίπεδο αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού.

 

Αναφορικά με το θέμα των διακρίσεων βάσει του Σεξουαλικού Προσανατολισμού και της Ταυτότητας Φύλου στον τομέα της υγείας είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, και θα το επιβεβαιώσουν και οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Υγείας, ότι πολύ σύντομα θα έρθει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία και θα συμπεριλαμβάνει, εκτός άλλων, και το θέμα της αιμοδοσίας, για το οποίο και η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει κάνει παρεμβάσεις και έχει αποστείλει στον Υπουργό Υγείας σημειώσεις και αποτελέσματα έρευνας για το τί ισχύει σχετικά σε άλλες χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής, ώστε να καταργηθούν διατάξεις του μακρινού 1980, με διακρίσεις που η ίδια η επιστήμη της ιατρικής έχει πλέον απορρίψει ως στερεοτυπικές και αντιεπιστημονικές.

 

Σε όλα αυτά σας θέλουμε υποστηρικτές και αρωγούς του έργου μας και σας καλούμε να συνεχίσετε το σημαντικό σας έργο και την συνεργασία μας σε όλους τους τομείς.

 

Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την δημοσίευση των συμπερασμάτων και αυτής σας της διοργάνωσης.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.

Δήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων

54364902 541512739691217 7170939781801574400 n

Την 21η Μαρτίου γιορτάζεται, όπως κάθε χρόνο, η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων. Ακόμα και στις μέρες μας σε σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες δε λείπουν εκδηλώσεις ρατσισμού, ρατσιστικής βίας και ρητορικής του μίσους. Η ρατσιστική βία στρέφεται κατά οποιουδήποτε προσώπου το οποίο μπορεί να θεωρηθεί «διαφορετικό», λόγω φυλής, χρώματος, θρησκείας, γενεαλογικών καταβολών, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, αναπηρίας.

 

Η ελληνική κοινωνία που μάχεται να σηκώσει ένα δυσανάλογο βάρος για τις δυνάμεις της, αυτό των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών, έχει επιδείξει αλληλεγγύη και συμπαράσταση στις ευάλωτες αυτές ομάδες. Ωστόσο, και στην Ελλάδα σημειώνονται πολλά περιστατικά μίσους και βίας τα οποία εκδηλώνονται με διάφορες μορφές: ομοφοβία, τρανσφοβία, ισλαμοφοβία, αντισημιτισμός, ξενοφοβία.

 

Απέναντι στη ρητορική του μίσους και στη ρατσιστική βία όλες οι εξουσίες, η καθεμία στην ανεξάρτητη λειτουργία της και από την διακριτή θέση της στο Κράτος Δικαίου, οφείλουν να μάχονται για την προστασία όλων των πολιτών που στοχοποιούνται λόγω των χαρακτηριστικών τους. Η προστασία κάθε πολίτη από τη ρατσιστική βία και τον ρατσιστικό λόγο δεν αποτελεί μόνο ατομικό δικαίωμα του πολίτη, αλλά συλλογικό δικαίωμα για τη διαφύλαξη και την προστασία της Δημοκρατίας και της ειρηνικής συνύπαρξης.

 

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης έχει λάβει μέτρα με στόχο αφενός την άρση αδικιών του παρελθόντος και την αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης και αφετέρου την εμπέδωση και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων για το σύνολο των πολιτών. 

 

Συγκεκριμένα στο χρονικό διάστημα αυτό:

  • Θεσπίστηκε το νέο Σύμφωνο Συμβίωσης, με επέκταση στα ομόφυλα ζευγάρια.
  • Καταργήθηκαν αναχρονιστικές διατάξεις που εισήγαγαν διάκριση σε βάρος των ΛΟΑΤ ατόμων, όπως το άρθρο 347 του Ποινικού Κώδικα (παρά φύση ασέλγεια).
  • Ενισχύθηκε η αντιρατσιστική νομοθεσία (τροποποίηση του άρθρου 81 Α ΠΚ, νέο άρθρο 361 Β ΠΚ)
  • Συγκροτήθηκε το Εθνικό Συμβούλιο κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Διοίκησης και της Κοινωνίας των Πολιτών, το οποίο έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ρατσισμού και του ρατσιστικού εγκλήματος.
  • Εκπονείται Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας.
  • Υπεγράφη «Συμφωνίας Συνεργασίας για την αντιμετώπιση των ρατσιστικών εγκλημάτων στην Ελλάδα», στο πλαίσιο προγράμματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το οποίο κατακυρώθηκε στο Γραφείο Δημοκρατικών Θεσμών και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του ΟΑΣΕ (ODIHR).
  • Θεσπίστηκε Εθνικός Μηχανισμός Εποπτείας της εφαρμογής των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
  • Ψηφίστηκε ο νόμος 4443/2016 για την ίση μεταχείριση, με τον οποίο επήλθαν σημαντικές αλλαγές στο συναφές θεσμικό πλαίσιο.
  • Καταργήθηκε η υποχρεωτική εφαρμογή της Σαρία στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης.
  • Ψηφίστηκε ο νόμος 4488/2017 με τον οποίο θεσπίζονται κατευθυντήριες αρχές για την υλοποίηση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με αναπηρίες.
  • Ψηφίστηκε ο νόμος 4491/2017 για την νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου.
  • Κυρώθηκε η Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας, η γνωστή Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, με το νόμο 4531/2018.
  • Με πρωτοβουλία του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, εκδόθηκε φυλλάδιο με τίτλο «Η Δημόσια Διοίκηση απέναντι στο ρατσιστικό έγκλημα» με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης σχετικά με το ρατσιστικό έγκλημα και την αντιμετώπισή του.

 

Το νομοθετικό πλαίσιο αρκεί, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα; Σαφώς και όχι, διότι οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι το νομοθετικό μας οπλοστάσιο πλέον είναι αρκετά οχυρωμένο. Κύρια προϋπόθεση είναι η αλλαγή νοοτροπίας και η αύξηση της ευαισθητοποίησης, η οποία θα επιτευχθεί τόσο μέσω των δράσεων της Πολιτείας, που δεν πρέπει να δείχνει καμία ανοχή στο ρατσισμό, τις διακρίσεις και τη μισαλλοδοξία, όσο και μέσω της κινητοποίησης της Κοινωνίας των Πολιτών.

Κλίνατε επί... το δημοκρατικότερον και διαφανέστερον - άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών

1 1

 

Με ευχάριστη έκπληξη ενημερωθήκαμε από ιστοσελίδες στρατιωτικού περιεχομένου ότι το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, μεταξύ άλλων πολύ θετικών διατάξεων, όπως αυτές που αφορούν στους αντιρρησίες συνείδησης, περιλαμβάνει στο πρώτο κιόλας άρθρο του μία καινοτόμο, αν όχι επαναστατική για τα ειωθότα στον ελληνικό στρατό, πρωτοβουλία  που αφορά στη διασφάλιση του σεβασμού των δικαιωμάτων των στελεχών.

 

Αν και  υπάρχει ένα πλήρες, εκ πρώτης όψεως, νομοθετικό  πλαίσιο  για τη διοίκηση των στελεχών, η εν λόγω διάταξη έρχεται να συμπληρώσει ένα μεγάλο κενό που υπήρχε. Προβλέπει τη σύσταση “Συντονιστικών Γραφείων Ελέγχου Στρατιωτικής Υπηρεσίας”, τα οποία έχουν ως αποστολή να συμβάλλουν στη διασφάλιση του σεβασμού των δικαιωμάτων των στελεχών που σχετίζονται με την Υπηρεσία, στον έλεγχο της διαφάνειας και της τήρησης της νομιμότητας, στον εντοπισμό και την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και της κατάχρησης εξουσίας και στον έλεγχο τήρησης των διατάξεων του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

 

Η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει γίνει πολλάκις αποδέκτης καταγγελιών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, που αφορούσαν σε αυθαιρεσίες της στρατιωτικής ηγεσίας με το πρόσχημα «εδώ είναι στρατός», σαν ο στρατός να μην υπόκειται στο Σύνταγμα και τους Νόμους αυτής της χώρας και ξεχνώντας ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις  συντηρούνται από τους πολίτες και υπάρχουν για τους πολίτες. Πρόκειται για καταγγελίες οφθαλμοφανών αδικιών, κακοδιοίκησης και κατάχρησης εξουσίας κατά στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

Η ίδια η διατύπωση της νομοθετικής ρύθμισης καταδεικνύει και το μέγεθος ενός προβλήματος που προϋπήρχε και ποτέ δεν έβγαινε στην επιφάνεια. Έχει παγιωθεί η πεποίθηση ότι η ανώτατη ιεραρχία, «οι ισχυροί», έχουν το δίκαιο στα χέρια τους.  Η βούληση του νομοθέτη, προφανώς, είναι να δημιουργηθεί ένας αξιόπιστος και αποτελεσματικός μηχανισμός, στον οποίο να προστρέχουν τα στελέχη που θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί στην Υπηρεσία τους.

 

Το άρθρο 1 του σχεδίου νόμου έρχεται να άρει αυτές τις χρόνιες αδικίες. Αν και κατ’ αρχήν η υπαγωγή των γραφείων στους αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων δημιουργεί επιφύλαξη και καχυποψία λόγω των παγιωμένων παθογενειών,  γίνεται σαφές ότι τα γραφεία Ελέγχου Στρατιωτικής Υπηρεσίας, θα υποβάλλουν ανά εξάμηνο, έκθεση στον αρμόδιο για τη μέριμνα προσωπικού Υπουργό, δια του Αρχηγού του ΓΕ, καθώς και στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων, γεγονός που αίρει τον αρχηγοκεντρικό χαρακτήρα της ρύθμισης και λειτουργεί ως ασφαλιστική δικλείδα.

 

Με τον τρόπο αυτό θωρακίζεται θεσμικά το νομικό πλαίσιο των Ενόπλων Δυνάμεων. Η αλληλεγγύη, τα ίσα μέτρα και σταθμά, ο σεβασμός, η εμπέδωση και η κατοχύρωση των δικαιωμάτων όλων, δεν αποτελούν πολυτέλεια και δεν είναι επιλογή. Είναι μια συμβατική υποχρέωση ενός Κράτους Δικαίου και αποτελεί τον πυρήνα της πολιτικής μας ύπαρξης και ύψιστη δημοκρατική υποχρέωση, χωρίς εκπτώσεις και αστερίσκους.

 

Η εν θέματι ρύθμιση έρχεται να ευθυγραμμίσει τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με τα διεθνή πρότυπα και να λειτουργήσει ως τροχοπέδη σε φαινόμενα αυθαιρεσίας που απογοητεύουν και αδρανοποιούν άξια και ικανότατα στελέχη και τα αποπροσανατολίζουν από το έργο και την αποστολή τους. Η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που επέλεξαν τις ΕΔ ως επαγγελματική πορεία είναι αξιολογότατη, οφείλουμε να την αντιμετωπίσουμε και δεόντως, ως μια επένδυση ανθρώπινου κεφαλαίου υψηλής αξίας και όχι να καθίστανται κοινωνοί μιας νοοτροπίας «άβατου», σε απόσταση από τη σύγχρονη κοινωνία και τις απαιτήσεις της.

 

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα αποτελούν όχι μόνο αναπόσπαστο θεμέλιο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και συστατικό στοιχείο κάθε δημοκρατικής έννομης τάξης. Σε αυτά εδράζεται το Κράτος Δικαίου και από αυτά απορρέουν οι δημοκρατικές αξίες κάθε ευνομούμενης Πολιτείας, της οποίας πρωταρχική υποχρέωση είναι ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου.

Το νομοσχέδιο αυτό στο σύνολό του αποτελεί ένα μακρόπνοο και συνεκτικό σχέδιο, στον αντίποδα της αποσπασματικότητας που χαρακτήριζε άλλα του ίδιου Υπουργείου, σε προοδευτική κατεύθυνση και με την σφραγίδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο μας οδηγεί με ασφαλή βήματα στις Ένοπλες Δυνάμεις της επόμενης 20ετίας.

                

Απαιτείται αύξηση της ευαισθητοποίησης για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των γυναικών - άρθρο στο SOCIAL POLICY

52445463 371256366792742 3889815987221954560 n

 

Σήμερα, 8 του Μάρτη, γιορτάζεται όπως κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα της γυναίκας, σε ανάμνηση της μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε την 8η Μαρτίου του 1857 από εργάτριες κλωστοϋφαντουργίας στη Νέα Υόρκη, οι οποίες διαδήλωναν προκειμένου να εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας.

 

162 χρόνια μετά, η μέρα αυτή παραμένει από τις πλέον αειθαλείς και επίκαιρες, ιδιαίτερα για τις ανά τον κόσμο γυναίκες - θύματα ενδοοικογενειακής βίας, τις γυναίκες που αποκλεισμένες και περιθωριοποιημένες εργάζονται σε χωράφια και εργοστάσια κάτω από αντίξοες συνθήκες, τις γυναίκες που αγνοούν ότι η Δύση έχει αφιερώσει μία μέρα για τα Δικαιώματά τους. Γυναίκες πρόσφυγες που προσπαθούν να διαφύγουν από απολυταρχικά, ανελεύθερα καθεστώτα, από την πείνα και τους πολέμους, διεκδικώντας για τις ίδιες και για τα παιδιά τους το δικαίωμα στην επιβίωση και σε μια αξιοπρεπή ζωή. Γυναίκες που λόγω της αυξημένης ευαλωτότητάς τους καταλήγουν να γίνονται θύματα εμπορίας ανθρώπων, την πιο βάναυση και διαρκή καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Γυναίκες που ακόμα και εντός του ελληνικού κοινοβουλίου διαπομπεύονται, καθώς χαρακτηρίζονται «λαθραίες» ή «εισβολείς» από μερίδα βουλευτών, παρότι οι τελευταίοι θα έπρεπε να έχουν πλήρη γνώση της αυξημένης ευθύνης που φέρουν για το περιεχόμενο των δηλώσεών τους.

 

Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των γυναικών τέθηκε εξ’ αρχής στην κορυφή των προτεραιοτήτων της παρούσας κυβέρνησης. Ας μην ξεχνάμε ότι ένα από τα τρία χρώματα που περιλαμβάνει το σύμβολο του ΣΥΡΙΖΑ είναι το μωβ του φεμινισμού.

 

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στα τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης κάνει πράξη αυτά που άλλοι, σαράντα και πλέον χρόνια τώρα εναλλασσόμενοι στη διακυβέρνηση, μόνο διακήρυσσαν, παρότι αρέσκονται να τοποθετούν εαυτούς στον πυρήνα του ευρωπαϊκού κοινωνικού φιλελευθερισμού και να παρουσιάζονται ως εκλεκτοί αντιπρόσωποι της ευρωπαϊκής κουλτούρας και πολιτισμικής κληρονομιάς.

 

Κυρώθηκε η Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας, η γνωστή Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης. Αν και υπεγράφη από τη χώρα μας το Μάιο του 2011, δεν είχε υπάρξει καμία πολιτική βούληση για την κύρωσή της από προηγούμενες Κυβερνήσεις. Αποτελεί το πρώτο διεθνές κείμενο που κάνει λόγο για κοινωνικό φύλο και το οποίο δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο για την πρόληψη όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών και την προστασία και υποστήριξη των θυμάτων.

 

Η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης δεν ακολούθησε τον εύκολο δρόμο της κύρωσης των Διεθνών Συμβάσεων στη Βουλή. Αντιθέτως, στην προσπάθειά μας να ανταποκριθούμε επαρκώς στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Σύμβαση και προκειμένου να εξασφαλίσουμε την ουσιαστική εφαρμογή της, επιλέξαμε τη δύσκολη οδό. Το κείμενο παρουσίαζε σειρά δυσκολιών, για το λόγο αυτό έγιναν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα καθώς και σε άλλες σχετικές νομοθετικές διατάξεις.

 

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, ποινικοποιήθηκε η προτροπή και η δημόσια ρητορική υπέρ του ακρωτηριασμού γεννητικών οργάνων γυναικών και προστέθηκε ο αναγκαστικός γάμος στους σκοπούς της εμπορίας ανθρώπων. Πολύ σημαντική είναι η κατάργηση της αναχρονιστικής και κατακριτέας διάταξης περί παύσης της ποινικής δίωξης κατά του δράστη αποπλάνησης ανηλίκου κάτω των 15 ετών, εάν μεταξύ του δράστη και του θύματος τελέστηκε γάμος. Επιπρόσθετα, προστατεύονται πλέον από την επιστροφή και οι αλλοδαποί που είναι θύματα ενδοοικογενειακής βίας και προσέρχονται στις αρμόδιες αρχές για να υποβάλουν τη σχετική καταγγελία, ενώ δε διαθέτουν νομιμοποιητικά έγγραφα.

 

Σημαντική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης είναι η επικείμενη προώθηση νομοσχεδίου για την ουσιαστική ισότητα των φύλων και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας στο οποίο προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι ο αριθμός των υποψηφίων βουλευτών από κάθε φύλο πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το 40% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων τους ανά εκλογική περιφέρεια.

 

Θα πρέπει να αναρωτηθούμε το εξής: το νομοθετικό πλαίσιο αρκεί, προκειμένου να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των γυναικών; Σαφώς και όχι, διότι οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το νομοθετικό μας οπλοστάσιο είναι αρκετά οχυρωμένο. Κύρια προϋπόθεση είναι η αλλαγή νοοτροπίας και η αύξηση της ευαισθητοποίησης, η οποία θα επιτευχθεί μέσω της εκπαίδευσης, της οικογένειας και της ίδιας της Πολιτείας που πρέπει να δείχνει μηδενική ανοχή στα φαινόμενα βίας της πατριαρχίας, η οποία διαπερνά οριζόντια όλες τις τάξεις και τα μορφωτικά και οικονομικά στρώματα και εκδηλώνεται με ένα ευρύ φάσμα πράξεων.

 

Ακραία εκδήλωση πατριαρχίας και σεξιστικής βίας είναι η γυναικοκτονία. Όρος της κοινωνιολογίας που αναφέρεται σε εγκλήματα τα οποία στρέφονται κατά του γυναικείου φύλου, έχουν σεξιστικά κίνητρα και εμφορούνται από πατριαρχικές αντιλήψεις. Εγκλήματα τα οποία σχετίζονται με πολιτισμικά συμφραζόμενα και έμφυλα στερεότυπα που θέλουν τη γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα, υποτελή αυτού, χωρίς το αυτονόητο δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματός της, το δικαίωμά της να ορίζει την προσωπική της ζωή.

 

Μέρες όπως η σημερινή δεν πρέπει να έχουν μουσειακό χαρακτήρα, πρέπει να τιμώνται για να μας θυμίζουν όσα έχουν κατακτηθεί με αγώνες, αλλά κυρίως, όσα ακόμη μένουν να κατακτηθούν, μέχρι την πλήρη χειραφέτηση της κοινωνίας, μέχρι την μέρα που δεν θα υπάρχει πλέον λόγος να τιμούμε τέτοιες επετειακές ημέρες.

Χαιρετισμός στο Διεπιστημονικό Συνέδριο «Θρησκείες και Ανθρώπινα Δικαιώματα»

2 10
 
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκλησή σας να απευθύνω χαιρετισμό στην  έναρξη των εργασιών του Διεπιστημονικού Συνεδρίου «Θρησκείες και Ανθρώπινα Δικαιώματα» του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
 
Παράλληλα θα ήθελα να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία σας αυτή της διοργάνωσης και να τονίσω ότι πρωτοβουλίες τέτοιες τόσο της ακαδημαϊκής κοινότητας όσο της κοινωνίας των πολιτών, των οργανώσεων δηλαδή εκείνων που δίνουν καθημερινά αγώνα για την υπεράσπιση των πιο αδυνάμων, αποτελούν κινητήριο δύναμη και εγγυούνται περισσότερη συμμετοχική δημοκρατία για τους πολίτες.
 
Θα αναφέρω ενδεικτικά και πολύ συνοπτικά κάποιους αριθμούς δίχως, στον σύντομο αυτό χαιρετισμό, να αγγίξω θέματα σοβαρά για την χώρα μας, όπως τους πρόσφυγες, την ρητορική μίσους κατά ατόμων άλλων θρησκειών ή πολιτών της χώρας ευπαθών ομάδων, καθώς απαιτούν πολύ χρόνο και θεωρώ θα αναπτυχθούν αρκετά στην πορεία από τους έγκριτους ομιλητές που θα ακολουθήσουν.
 
Σύμφωνα με την Διεθνή Αμνηστία παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουν καταγραφεί σε 160 χώρες και δεν μιλάμε μόνο για αναπτυσσόμενες χώρες. Γύρω στα 18.000 άτομα φτάνουν στις ΗΠΑ κάθε χρόνο ως θύματα σωματεμπορίας και οι περισσότεροι από αυτούς, εξαναγκάζονται σε σεξουαλική και εργασιακή εκμετάλλευση. Γύρω στο 1,5 εκατομμύριο παιδιά σε όλο τον κόσμο, ηλικίας δημοτικού, πέφτουν θύματα σωματεμπορίας ετησίως. Άλλα 171 εκατομμύρια, κυρίως κάτω της ηλικίας των 15 ετών, εργάζονται υπό επικίνδυνες συνθήκες.
 
Σήμερα, λοιπόν, έτσι όπως διαμορφώνεται η διεθνής σκηνή σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, είναι πιο απαραίτητο από ποτέ, να πάρουμε όλοι θέση, να αναλάβουμε όλοι δράση και να ακουστεί όλο και πιο δυνατή η φωνή του καθενός αλλά και η καθολική φωνή και απαίτηση για ίσα δικαιώματα.
 
Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω σε όλους τους τόνους ότι οι θρησκείες, και κυρίως η Ορθοδοξία μας, έχουν να παίξουν έναν σπουδαίο διττό ρόλο. Από την μια είναι η αλληλεγγύη στους αδύναμους, η στήριξή τους υλικά, έτσι όπως μπορεί να οργανωθεί συντονισμένα από το φιλάνθρωπο ποίμνιο της εκκλησίας, και από την άλλη είναι η ψυχική στήριξη των ανθρώπων που έχουν υποφέρει από την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, το κουράγιο που μπορεί να αποδειχτεί για πολλούς συναθρώπους μας, αν θέλετε, το πιο ισχυρό «φάρμακο» για να σηκώσουν το κεφάλι, να διεκδικήσουν μια αξιοπρεπή ζωή και ίσα δικαιώματα και να συνεχίσουν.
 
Γνωρίζοντας και αναγνωρίζοντας ότι αυτός ο διττός ρόλος της θρησκείας μας έχει πραγματωθεί με σπουδαία αποτελέσματα σε πολύ δύσκολες στιγμές της ιστορίας μας, εμείς που εργαζόμαστε για την νομική κατοχύρωση ίσων δικαιωμάτων για όλους, θεωρούμε ότι κηρύγματα μίσους από ιεράρχες αδικούν την θρησκεία και την εκκλησία μας, αμαυρώνουν το μήνυμα της αγάπης του Χριστιανισμού και αποπροσανατολίζουν. Θα σας εκμυστηρευτώ ότι στην Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «πληγωνόμαστε» κάθε φορά που ακούμε ένα κήρυγμα μίσους κατά ομάδας πολιτών από έναν ιεράρχη. Γνωρίζουμε, όμως, ότι αυτά τα λόγια μίσους δεν είναι η επίσημη θέση της εκκλησίας, αντίθετα την αντιμάχονται καθώς αποτελούν απομεινάρια σκοταδιστικών, μεσαιωνικών κύκλων. Και γι αυτό το λόγο τα κηρύγματα μίσους, από όπου και αν προέρχονται, πρέπει να τιμωρούνται από την Ελληνική Δικαιοσύνη, έτσι όπως προβλέπεται από τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου που έχει επικυρώσει η χώρα και ενσωματώσει στην νομοθεσία της.
 
Θα ήθελα να κάνω και μία σύντομη αναφορά στο εγχώριο επίκαιρο θέμα, αυτού της θεσμοθέτησης των διακριτών σχέσεων εκκλησίας και κράτους και πώς αυτό έχει άμεση σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
 
Η εκκοσμίκευση είναι συστατικό στοιχείο ενός κράτους δικαίου και θεμέλιος λίθος της δημιουργίας και της σύστασης του κράτους-έθνους από τον Διαφωτισμό και μετά. Οι διακριτές σχέσεις μεταξύ της Εκκλησίας και του Κράτους είναι το μόνο σύστημα που διασφαλίζει πλήρως την αμεροληψία του Κράτους έναντι των θρησκειών καθώς και την ουσιαστική άσκηση της θρησκευτικής ελευθερίας ως βασικού ανθρώπινου δικαιώματος.
 
Η συζήτηση για την διάκριση των σχέσεων των δύο αυτών κόσμων, του κοσμικού και του εκκλησιαστικού, είναι συζήτηση για τη γενικότερη ποιότητα της δημοκρατίας που επιθυμούμε για τη χώρα μας και τον πολιτισμό μας.
 
Στην Ευρώπη υπάρχουν διάφοροι βαθμοί εκκοσμίκευσης, όπως το παράδειγμα της Γαλλίας, το οποίο είναι ένα παράδειγμα απόλυτης εκκοσμίκευσης. Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η οποία αφορούσε τη νομική προσωπικότητα των θρησκειών στην Ελλάδα, έδειχνε παραδείγματα αυτής της διαβάθμισης της εκκοσμίκευσης και των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας ανά την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
 
Έχουμε, λοιπόν, το παράδειγμα της Γαλλίας που είναι το παράδειγμα της απόλυτης εκκοσμίκευσης και έχουμε και το παράδειγμα της Ελλάδας.
 
Υπάρχει απόλυτη ανάγκη αποσαφήνισης των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας προκειμένου να αποφευχθούν αλληλεπικαλύψεις και σύγχυση αρμοδιοτήτων. Μέσα σε μία διαδικασία διαλόγου στο πλαίσιο του απαραίτητου σεβασμού της ιστορικότητας αλλά και του ρόλου του Κράτους αλλά και της Εκκλησίας θα πρέπει να έχουμε ως στόχο τη θεσμοθετημένη διάκριση των σχέσεων του Κράτους προκειμένου να καταργηθούν οι θεσμικές συναλληλίες, όπως αυτή εκφράστηκε ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης από το στόμα του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Κ.κ. Ιερώνυμου.
 
Η εκκλησιαστική μεταρρύθμιση έχει αργήσει στην Ελλάδα μερικούς αιώνες ενώ ο διαφωτισμός, το ιδεώδες της Επανάστασης του 1821, αλλοιώθηκε από ιερούς σκοταδιστές και υστερόβουλους πολιτευτές.
 
Οι διακριτές σχέσεις μεταξύ της εκκλησίας και του κράτους δεν είναι μόνο επιτακτική ανάγκη για την επιβίωση της εκκλησίας. Θα σηματοδοτήσει την ενηλικίωση του Ελληνικού κράτους και πολιτισμού.
 
Καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου και θα αναμένω με πολύ ενδιαφέρον την δημοσίευση και ανακοίνωση των αποτελεσμάτων που θα προκύψουν από αυτό.
Copyright © 2012. www.mariayannakaki.gr | Όλα τα νέα σήμερα newspolis.gr | Designed by Shape5.com

Η επίσημη ιστοσελίδα της Μαρίας Γιαννακάκη | υποψηφιοι, Αττική, περιφέρεια, Παρέμβαση, για την Αττική, Β' Πειραιά, Κορυδαλλός, Κερατσίνι, Νίκαια, Δραπετσώνα, Αγ. Ιωάννης, Ρέντης, Πέραμα, Πειραιάς, Ανθρώπινα, δικαιώματα, LGBT, ισότητα, Εξωτερική, πολιτική, Εθνική Άμυνα, Τουρκία, Κύπρος, Κυπριακό, Ευρωπαϊκή, Ένωση, ομοφυλόφιλοι, Ρομά