Συνέντευξη στο περιοδικό "Επίκαιρα": Η λειτουργία των θεσμών και η νομιμότητα είναι η μοναδική απάντηση σε κάθε εχθρό της δημοκρατίας

- Πως σχολιάζετε τις συλλήψεις των βουλευτών της Χρυσής Αυγής και την κήρυξή της ως εγκληματική,οργάνωση;

Η λειτουργία των θεσμών και η νομιμότητα είναι η μοναδική απάντηση σε κάθε εχθρό της δημοκρατίας, και στα ρατσιστικά και φασιστικά εγκλήματα. Εδώ και καιρό, και ιδιαίτερα μετά την είσοδο της Χρυσής Αυγής στη Βουλή είχαμε μια κλιμάκωση της βίας και της εγκληματικής της δράσης. Η πληροφόρηση ερχόταν από παντού. Η Δημοκρατική Αριστερά είχε από την επόμενη των εκλογών επισημάνει τον κίνδυνο. Προσωπικά έχω υποστηρίξει πάνω από ένα χρόνο ότι πρόκειται για εγκληματική συμμορία. Με συνεχείς παρεμβάσεις μου και στην Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είχα επισημάνει πολλές περιπτώσεις καθυστερήσεων στην διερεύνηση επιθέσεων και εγκληματικών ενεργειών, με ρατσιστικά κίνητρα, όπως και περιπτώσεις ολιγωρίας των αστυνομικών αρχών.
Δυστυχώς δεν αντιμετωπίστηκε με την πρέπουσα αποφασιστικότητα από την πρώτη στιγμή. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του αντιρατσιστικού νόμου, για τον οποίο η ΝΔ επέμενε ότι δεν χρειάζεται. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ψήφιση του θα έλυνε όλα τα προβλήματα, ούτε ότι δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο για να αντιμετωπίσει την εγκληματική της δράση . Η ψήφιση όμως αντιρατσιστικού νόμου θα έδειχνε τη βούληση του πολιτικού συστήματος να σπάσει το αυγό του φιδιού.
Η δικαιοσύνη σήμερα κάνει το καθήκον της. Πρέπει να συνεχίσει το έργο της με αποφασιστικότητα εφαρμόζοντας τη νομιμότητα και όλο το θεσμικό πλαίσιο. Από την άλλη είναι ανάγκη όλες οι δημοκρατικές δυνάμεις, όλα τα κόμματα του συνταγματικού τόξου πέρα από μικροκομματικές σκοπιμότητες να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του εκφασισμού της κοινωνίας. Αυτή η μάχη τώρα αρχίζει. Η Δημοκρατική Αριστερά στηρίζει κάθε πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση του ναζισμού. Χρειάζεται ακόμα να γίνουν πολλά σε πολιτικό, θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο.

 

- Η χώρα όπως γνωρίζετε έχει πρόβλημα με την παράνομη μετανάστευση. Πόσους λαθρομετανάστες χωρά η Ελλάδα; Υπάρχει ένας αριθμός πέραν του οποίου θα λέγατε "φθάνει" δεν μπορεί η χώρα να δεχθεί άλλους;

Καταρχήν δεν υπάρχουν λαθραίοι άνθρωποι. Μόνο λαθραία εμπορεύματα. Η μετανάστευση είναι φαινόμενο σύμφυτο στον άνθρωπο στην παγκόσμια ιστορία. Στην Ελλάδα η μετανάστευση μέχρι το 1989 ήταν εντελώς περιφερειακό φαινόμενο, όπως φαίνεται και από την απογραφή του 1981. Έως τότε, ήταν απόρροια, κυρίως, διακρατικών σχέσεων και συμφωνιών, και αφορούσαν πολύ συγκεκριμένες επαγγελματικές κατηγορίες. Θυμίζω τις συμφωνίες της 7ετίας με Πακιστάν για εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος. Μετά το 1991 και τις αλλαγές που συνέβησαν στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, η Ελλάδα βρέθηκε εντελώς ανέτοιμη κοινωνικά και νομοθετικά να υποδεχθεί τα μεταναστευτικά κύματα.
Η πρώτη νομοθετική απόπειρα να αντιμετωπιστεί η νέα πραγματικότητα είναι ο καθορισμός του καθεστώτος του «ομογενούς» και αυτό είναι μία ακόμη ελληνική μοναδικότητα παγκοσμίως. Πουθενά αλλού δεν υπάρχει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση.
Μία πρώτη πιο συγκροτημένη προσπάθεια γίνεται το 1998, με νόμο που κυρίως στοχεύει στην καταγραφή των μεταναστών. Παράλληλα βρίσκουμε διάσπαρτα άρθρα που αφορούν στη μετανάστευση διάσπαρτα σε Νόμους της εποχής όπου ο νομοθέτης αποτυπώνει την άποψη που κυριαρχούσε τότε στην ελληνική κοινωνία «Οι μετανάστες έχουν έρθει να δουλέψουν κάποια χρόνια και μετά θα φύγουν για την πατρίδα τους». Θέλω να πω ότι, όπως σε πολλά ζητήματα στη χώρα μας, δεν υπήρξε πολιτική πρόληψης και οργανωμένης αντιμετώπισης. Αντίθετα υπήρξε τακτικά συστηματικής αγνόησης της πραγματικότητας, αδιαφορίας με συνέπεια τη διαμόρφωση μιας "ζούγκλας" με θύματα τους μετανάστες ως αντικείμενα εκμετάλλευσης και την κοινωνία ολόκληρη που βιώνει την ανασφάλεια, το φόβο, τις συνέπειες της παράνομης ύπαρξης ανθρώπων. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για αριθμούς αν δεν δούμε ποια πολιτική πρέπει να εφαρμόσουμε. Η Ελλάδα αποτελεί πύλη εισόδου προς την Ευρώπη και ως χώρα μέλος της ΕΕ εφαρμόζει την συμφωνία Δουβλίνο ΙΙ.

 

-Το Δουβλίνο ΙΙ πρέπει να αλλάξει; Δεν είναι υποκριτική η στάση των Ευρωπαίων που "φορτώνουν" ένα παγκόσμιο πρόβλημα στην Ελλάδα λόγω γεωγραφίας;

Η αντιμετώπιση του προβλήματος δεν μπορεί να περιμένει. Η κυβέρνηση πρέπει να απαιτήσει αναθεώρηση της Συνθήκης Δουβλίνο II του 2003 , η οποία μετατρέπει την Ελλάδα σε χώρο εγκλεισμού όλων των προσφύγων και οικονομικών μεταναστών, που απλώς χρησιμοποιούν την Ελλάδα ως πέρασμα προς την Ευρώπη.  Να απαιτήσει τη διακοπή των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της ΕΕ με την Τουρκία, αν η τελευταία δεν δεσμευθεί ότι θα δέχεται πίσω όλους τους μετανάστες που εισέρχονται παράνομα στη χώρα μας από τα ελληνοτουρκικά θαλάσσια και χερσαία σύνορα. Να επιδιώξει τη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής, που θα δίνει έμφαση στις παρεμβάσεις εκείνες που θα επιτρέψουν στους κατοίκους της Αφρικής και της Ασίας να μείνουν στον τόπο τους, αλλά και θα παρέχει όλους τους αναγκαίους πόρους για την εγκατάσταση, τη διατροφή και την υγειονομική φροντίδα των μεταναστών, μέχρις ότου μπορέσουν να ενταχθούν δημιουργικά στην κοινωνία. Παράλληλα θα πρέπει να προβλέπεται ο επιμερισμός του βάρους της μετανάστευσης σε όλη την Ευρώπη, με κριτήρια τον πληθυσμό και το κατά κεφαλήν εισόδημα κάθε χώρας. Να ενισχύει τη φύλαξη των συνόρων με την ουσιαστικότερη και μονιμότερη συνδρομή της ΕΕ. Να νομιμοποιήσει όλους τους μετανάστες που πληρούν τις προϋποθέσεις νομιμοποίησης. Να εξετάζει γρήγορα τις αιτήσεις όσων ζητούν άσυλο με κριτήρια αντικειμενικά, όπως προβλέπουν οι διεθνείς ρυθμίσεις και να παρέχει άσυλο σε όσους πραγματικά το δικαιούνται εφοδιάζοντάς τους με τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα και παρέχοντάς τους όλα τα συναφή δικαιώματα. Πράγμα που σημαίνει περισσότερα κονδύλια και περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό. Να επαναπροωθήσει τους παράνομους μετανάστες στις χώρες προέλευσής τους με σεβασμό πάντα των δικαιωμάτων τους. Να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε οι μετανάστες που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα να μπορέσουν να ενταχθούν ομαλά στην ελληνική κοινωνία. Να επιμείνει και να υπερασπιστεί μέχρι τέλους την απόφασή της με την οποία αναγνώρισε δικαίωμα ψήφου στους μετανάστες. Οι όποιες αλλαγές στο νόμο για την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας πρέπει να είναι συμβατές με τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και τα ισχύοντα σε χώρες της Ε.Ε. Απαγορευτικές διατάξεις, οι οποίες περιστέλλουν ή και εξαφανίζουν το δικαίωμα θα μας βρουν αντίθετους. Αντίθετους θα μας βρουν και διατάξεις που υποβαθμίζουν τα αντικειμενικά τυπικά κριτήρια – χρόνια παραμονής, εργασίας, κοινωνικής ασφάλισης – υπέρ αδιευκρίνιστων, όσο και επικίνδυνων «υποκειμενικών» αξιολογήσεων.

 

- Εφόσον οι δανειστές επιμείνουν στη εφαρμογή της πολιτικής που ακολουθείται μέχρι τώρα, με τα γνωστά αποτελέσματα, τι πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη σας;

Καταρχήν, πρέπει να αποκλειστεί οποιαδήποτε συζήτηση για νέα μέτρα και περικοπές σε μισθούς και συντάξεις. Η Κυβέρνηση πρέπει να διεκδικήσει την τροποποίηση αναποτελεσματικών μέτρων, όπως η αύξηση φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και οι μη αποδοτικές ρυθμίσεις διακανονισμού των υποχρεώσεων των πολιτών στο κράτος και τις τράπεζες. Να διατηρήσει την προστασία της πρώτης κατοικίας και να διεκδικήσει τη λήψη υποστηρικτικών μέτρων για τους ανέργους, όπως και τη δημιουργία ενός δικτύου κοινωνικής προστασίας, με προτεραιότητα την προώθηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και την ανεμπόδιστη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Να επιμείνει στην παροχή ρευστότητας στη πραγματική οικονομία και στην επανατοποθέτηση της διοικητικής μεταρρύθμισης, με αξιολόγηση δομών, επιχειρήσεων και προσωπικού και στην αποσύνδεση της κινητικότητας από απολύσεις.
Επίσης, ως τα τέλη του 2014 ανοίγει η συζήτηση για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και την αντιμετώπιση του χρηματοδοτικού κενού τη διετία 2014-2016. Η παρουσίαση εκ μέρους της ελληνικής πλευράς προς τους δανειστές, ενός συνεκτικού σχεδίου που θα δρομολογεί τη ρεαλιστική προοπτική σταθεροποίησης και ανάκαμψης της οικονομίας, θα ενισχύσει τη διαπραγματευτική δυνατότητα της χώρας. Αυτό το σχέδιο, αφενός πρέπει να αποκλείει τη λήψη επιπλέον μέτρων, που δεν αντέχει η ελληνική κοινωνία, αφετέρου να περιέχει εκείνο το μείγμα της οικονομικής πολιτικής που θα συνδεθεί με την ανάπτυξη και την κοινωνική προστασία.
Η χώρα έχει να αντιμετωπίσει το άμεσο ζήτημα της κάλυψης των αναγκών για τη διετία 2014-1015 και την εξεύρεση 10 περίπου δις ευρώ.  Ζήτημα που δεν είναι μόνο άμεσα δημοσιονομικό, αλλά συνδέεται με την προοπτική της χώρας τα επόμενα χρόνια.
Η λύση ενός τρίτου μνημονίου με χαμηλό επιτόκιο, 2,5% με τη λήψη διαρθρωτικών μέτρων σε δημοσιονομικό επίπεδο φαντάζει ελκυστική μπροστά στη δυνατότητα εξόδου στις αγορές, με την οποία η Ελλάδα θα δανειστεί με επιτόκια 6,5 έως 7%. Ο πρώτος δρόμος αν και φαίνεται ελκυστικότερος παρατείνει την εξάρτηση από τους δανειστές μας με συνέπειες, όχι μόνο οικονομικές αλλά και πολιτικές.
Αντίθετα, το ενδεχόμενο εξόδου στις αγορές σημαίνει ότι η Ελλάδα στηρίζεται πλέον στις δυνατότητες της, προχωρώντας παράλληλα και αποφασίζοντας η ίδια τις απαραίτητες διαρθωτικές αλλαγές για να γίνει ανταγνωστική. Να επιλέξει η ίδια το παραγωγικό μοντέλο, επιστρέφοντας σε ρυθμούς ανάπτυξης. Η συζήτηση αυτή δεν είναι εύκολη. Χρειάζεται ωριμότητα, συμμετοχή και συναινέσεις  εκ μέρους των πολιτικών δυνάμεων. Απόψεις περί μονομερούς στάσης πληρωμών ή διαγραφής του χρέους και ακατάσχετης υποσχεσιολογίας δεν μπορούν να συμβαδίσουν με την προοπτική εξόδου στις αγορές. Ταυτόχρονα χρειάζεται να κατανοήσουν οι εταίροι μας, ότι η δημιουργία σταθερού πολιτικού κλίματος  δεν συμβαδίζει με τη λήψη νέων μέτρων και νέες επιβαρύνσεις.

 

- Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην εκλογική σας περιφέρεια;

Αναμφισβήτητα η ανεργία, όπως σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Στην περιοχή όμως της Β΄Πειραιά ήταν παρούσα πολύ νωρίτερα, αφού μεγάλο τμήμα του εργασιακού δυναμικού και της τοπικής οικονομίας, βασιζόταν στη ναυπηγοεπισκευαστική. Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογίζεται η υποαπασχόληση, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις που κλείνουν.
Ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευαστικής με τεράστια ιστορία στην Ελλάδα και παλαιότερα άκρως επιτυχημένη παρουσία στις διεθνείς αγορές, πλήττεται περισσότερο από κάθε άλλον σήμερα. Ο κύριος πυλώνας απασχόλησης και ανάπτυξης της περιοχής, αλλά και η καρδιά της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, υπολειτουργεί, σβήνει αργά και σταθερά. Η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος που απασχολούσε πάνω από 40.000 εργαζόμενους και πάνω από 700 επιχειρήσεις έχει εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια από όλες τις Κυβερνήσεις της χώρας. Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, η μηδενική δραστηριότητά του τα τελευταία τρία χρόνια, το αδιέξοδο και ο παραλογισμός σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, έχει συνέπειες και για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώραςκαι για τις εκατοντάδες επιχειρήσεις και τους χιλιάδες εργαζόμενους της ΝΕΖ η λειτουργία της οποίας εξαρτάται ΑΜΕΣΑ από τα Ναυπηγεία.
Η Δημοκρατική Αριστερά έχει υπογραμμίσει την ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα η διαπραγμάτευση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, ώστε να αρθεί το πρόστιμο που επιβλήθηκε.Πέρα όμως από αυτό είναι ανάγκη να δούμε ΑΜΕΣΑ, ΣΗΜΕΡΑ, όχι αύριο, τον ισχυρό ρόλο που μπορεί να επιτελέσει η ΝΕΖ Περάματος στον τομέα των ναυπηγοεπισκευών. Έναν τομέα ο οποίος ουδέποτε στηρίχθηκε σε καμιά άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση, ούτε έχει υπαχθεί σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Είναι ανάγκη να δούμε άμεσα τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του ΟΛΠ μέσω του ΕΣΠΑ καθώς και την ενεργοποίηση του ΝΑΥΣΟΛΠ. Να εξεταστούν προτάσεις που έχουν γίνει από παραγωγικούς φορείς, όπως η μείωση των τιμολογίων του ΟΛΠ, το πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών για 3 χρόνια και η παροχή φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας μέχρι να μπορέσει να ομαλοποιηθεί η δραστηριότητα της.