Ομιλίες

Τοποθετήσεις κατά τη συζήτηση της επίκαιρης επερώτησης της ΔΗΜΑΡ σχετικά με τη νησιωτική πολιτική

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

 

Κύριε Υπουργέ, η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της ιδιομορφίας, μπορεί και πρέπει να κάνει χρήση των προνοιών του άρθρου 174 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή της Συνθήκης της Λισαβόνας. Σκοπός και στόχος της Ελληνικής Κυβέρνησης θα ήταν να εντάξει τα ελληνικά νησιωτικά συμπλέγματα σε αυτό το πλαίσιο.

Εδώ θα μου επιτρέψετε, κύριε Υπουργέ, να κάνω την εξής επισήμανση: Πάρα πολύ συχνά, όταν αναφερόμεθα στα ελληνικά νησιά, αναφερόμαστε μόνο στα νησιά του Αιγαίου και ξεχνάμε τα νησιά του Ιονίου. Ακόμη και ο τίτλος της Γενικής Γραμματείας παραπέμπει μόνο στα νησιά του Αιγαίου.

Άρα, στόχος της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ελληνικής Κυβέρνησης θα έπρεπε να είναι να εντάξει όλα τα ελληνικά νησιά στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής και ειδικότερα σε όσα προβλέπονται στην ατζέντα του προγράμματος «Γαλάζια Ανάπτυξη», το οποίο έχει χρονικό ορίζοντα το 2020.

Και για να σας βοηθήσω, κύριε Υπουργέ, στην τοποθέτησή σας αργότερα, θέλω να σας πω ότι ως Δημοκρατική Αριστερά παρακολουθούμε με πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις σας αναφορικά με την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και του προγράμματος «Γαλάζια Ανάπτυξη», στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Προεδρίας.

Δε θα θέλαμε, λοιπόν, να μας επαναλάβετε τα όσα ενδιαφέροντα έχετε πει τις τελευταίες ημέρες, αλλά πολύ συγκεκριμένα βήματα και ενέργειες στο εθνικό πλαίσιο.

Ποιος είναι ο σκοπός των δύο αυτών ευρωπαϊκών νομοθετημάτων, όπως διαβάζουμε και στις σχετικές εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου; Σκοπός είναι η δημιουργία συνεργειών και η δημιουργία και καθιέρωση συντονισμένων και οριζόντιων πολιτικών, ώστε να δημιουργηθεί μια προστιθέμενη ευρωπαϊκή αξία και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στους θαλάσσιους κλάδους, με στόχο όχι μόνο την οικονομική ανάπτυξη, αλλά εν γένει τη βελτίωση της ζωής των κατοίκων των νησιών, των Ελλήνων νησιωτών.

Στόχος, επίσης, θα πρέπει να είναι η τόνωση της ανταγωνιστικότητας στο πλαίσιο των περιφερειών των κρατών μελών και η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για βιώσιμη ανάπτυξη αυτών των περιοχών. Ακόμη, θα πρέπει να είναι η επαρκής χρηματοδότηση. Και αυτό προβλέπεται - και το γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ - από το Πρόγραμμα «Γαλάζια Ανάπτυξη» για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται ακριβώς σε αυτούς τους τομείς, καθώς και η προώθηση έργων υψηλού κόστους, που σχετίζονται με όλο το πλέγμα εκείνων των πολιτικών που θα βοηθήσει στην καλυτέρευση της ζωής των ανθρώπων που ζουν στα ελληνικά νησιά, όπως είναι οι μεταφορές, οι επικοινωνίες, η ενέργεια.

Επίσης, θέλω να θυμίσω ότι στο άρθρο 174 της Συνθήκης της Λισαβόνας γίνεται μια επισήμανση, η οποία θα πρέπει να αξιοποιηθεί από την ελληνική πλευρά. Ποια είναι αυτή: Γίνεται σαφής διαφοροποίηση μεταξύ των άλλων νησιωτικών περιοχών της Ευρώπης και των νησιών της Μεσογείου. Και αυτό για ποιο λόγο; Γιατί αναγνωρίζεται από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι στη Μεσόγειο τα νησιά είναι πιο απομεμακρυσμένα από τις άλλες περιοχές της Ευρώπης, οπότε υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος αποπληθυσμού, αλλά και έλλειψης επικοινωνίας όχι μόνο μεταξύ τους, αλλά και με την ενδοχώρα αυτών των νησιών.

Τι προβλέπεται, λοιπόν; Προβλέπεται η δημιουργία ελευθέρων ζωνών, ώστε να υπάρχει μια μείωση της φορολογίας, η οποία θα λειτουργήσει ως ανάχωμα στην παρατεταμένη ύφεση που πλήττει αυτές ακριβώς τις περιοχές της Ευρώπης και ειδικά της Ελλάδας.

Όσον αφορά στην Κοινή Αγροτική Πολιτική 2014-2020, εδώ πρέπει να συμφωνήσουμε ότι από κανονιστική άποψη δεν μπορούν να υπάρξουν ξεχωριστά προγράμματα όσον αφορά στις νησιωτικές περιοχές. Όμως, κύριε Υπουργέ, - και γι’ αυτό θα ήταν χρήσιμη και η παρουσία του κ. Τσαυτάρη εδώ – θα μπορούσαν να υπάρξουν πολύ συγκεκριμένα υποπρογράμματα, όπως και συγκεκριμένα μέτρα που θα παρείχαν μια ιδιαίτερη μέριμνα για τις νησιωτικές περιοχές και θα περιείχαν πολύ συγκεκριμένα μέτρα και δράσεις γι’ αυτές.

Θα θέλαμε, λοιπόν, να γνωρίζουμε ως Δημοκρατική Αριστερά αν υπάρχουν συγκεκριμένες αναλύσεις, πού βρίσκεται η διαβούλευση σε αυτά τα υποπρογράμματα και ποια θα είναι τα πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Τέλος - και θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου - θέλω να σημειώσω και πάλι πως όλα τα προηγούμενα εντάσσονται σε ένα πρόγραμμα συντονισμένων δράσεων κι οριζόντιων πολιτικών, όχι μόνο εθνικών, αλλά και κοινοτικών. Διότι αν υπάρξουν αποσπασματικές ενέργειες, όπως υπήρχαν μέχρι τώρα, θα υπάρξει ένα τεράστιο κόστος κι ένα χάσμα, όσον αφορά στη μη εκμετάλλευση των ευκαιριών που παρέχονται στη χώρα μας από το κοινοτικό πλαίσιο.

Οπότε, το βασικό ερώτημα της τοποθέτησής μου είναι: Ποια είναι τα συγκεκριμένα βήματα που σκοπεύετε να κάνετε προκειμένου να εκμεταλλευθείτε τις μεγάλες δυνατότητες που δίνει το ευρωπαϊκό πλαίσιο στις νησιωτικές περιοχές;

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

 

Κύριε Υπουργέ, πόνεσαν τα αυτιά της Δημοκρατικής Αριστεράς –ελπίζω και άλλων εδώ μέσα- από το πόσες φορές χρησιμοποιήσατε τον όρο «λαθρομετανάστευση» στην πρώτη τοποθέτησή σας. Και επειδή γνωρίζω ότι ξέρετε πολύ καλύτερα αγγλικά από εμένα, ο όρος ο οποίος χρησιμοποιείται και στα κοινοτικά κείμενα, αλλά και στα κείμενα των άλλων διεθνών οργανισμών –όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και παγκοσμίως-, είναι «irregular» που στα ελληνικά μεταφράζεται «παράτυπος». Επειδή σε επίκαιρη ερώτησή μου ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Δένδιας με είχε ενημερώσει ότι θα αφιερώσει μέρος της Ελληνικής Προεδρίας προκειμένου να αλλάξει τον όρο από «irregular» σε «illegal», δηλαδή «παράνομος», εάν και εφόσον το κατορθώσει, το ξανασυζητάμε.

Μέχρι τότε σας ενημερώνουμε ότι «λαθρο-υποκείμενα» του Δικαίου δεν υπάρχουν, τουλάχιστον για τη Δημοκρατική Αριστερά. Αυτό μας έχει διδάξει ο Διαφωτισμός και η νεωτερικότητα. Όμως, πόσο δίκιο είχε τελικά ο Wittgenstein όταν είπε «τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας»!

Τα ελληνικά νησιά αποτελούν τα όρια και τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι πολύ ευχάριστο ότι μέσα στις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας είναι και το θέμα της μετανάστευσης, πάντα με σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όσων προσπαθούν να εισέλθουν στο ελληνικό έδαφος, που είναι έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τρία θέματα θα αναφέρω πάρα πολύ γρήγορα πάνω σε αυτό:

Όσον αφορά στα θαλάσσια σύνορά μας και στο ρόλο που παίζει η FRONTEX το έργο της κρίνεται ικανοποιητικό αλλά όχι επαρκές. Όμως όταν είχε γίνει πρόταση προκειμένου να αυξηθούν οι αρμοδιότητες της FRONTEX, ο ευρωπαϊκός Νότος δεν είχε συναινέσει.

Και μάλιστα υπάρχει μια πληροφορία ότι έχει ζητηθεί από την Ιταλία και την Ισπανία να εφαρμοστεί στη Μεσόγειο η Επιχείρηση «Αταλάντα» -η οποία εφαρμόζεται για τους πειρατές της Σομαλίας- για την αντιμετώπιση της παράτυπης μετανάστευσης. Βέβαια, ο κ. Κούρκουλας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, το είχε αρνηθεί και ελπίζω και εσείς να συμμερίζεστε την ίδια άποψη.

Επίσης, ένα άλλο θέμα που θα πρέπει να δούμε είναι οι άθλιες συνθήκες στις οποίες διαβιούν οι μετανάστες, που έρχονται στη χώρα μας, στους χώρους υποδοχής των ελληνικών νησιών.

 

Δείτε το video της τοποθέτησης κάνοντας κλικ εδώ

και

εδώ, για το video της δευτερολογίας

 

Διαβάστε την επίκαιρη επερώτηση που κατατέθηκε από τη ΔΗΜΑΡ για τη νησιωτική πολιτική, κάνοντας κλικ εδώ

 

Copyright © 2012. www.mariayannakaki.gr | Όλα τα νέα σήμερα newspolis.gr | Designed by Shape5.com

Η επίσημη ιστοσελίδα της Μαρίας Γιαννακάκη | υποψηφιοι, Αττική, περιφέρεια, Παρέμβαση, για την Αττική, Β' Πειραιά, Κορυδαλλός, Κερατσίνι, Νίκαια, Δραπετσώνα, Αγ. Ιωάννης, Ρέντης, Πέραμα, Πειραιάς, Ανθρώπινα, δικαιώματα, LGBT, ισότητα, Εξωτερική, πολιτική, Εθνική Άμυνα, Τουρκία, Κύπρος, Κυπριακό, Ευρωπαϊκή, Ένωση, ομοφυλόφιλοι, Ρομά